私に Meaning

What are peoples takes on the meaning of the に in this sentence:

私に作戦がある

Summary

I have a plan(tactic).

4 Likes

I’d agree. If we look at other examples of に~がある it follows that meaning. For example, 部屋へや椅子いすがある is “[I] have a chair in my room”, or キッチンにケーキがある (There is a cake in the kitchen). Same here with it literally being something like “I have a plan in me” - (私は)私に作戦がある。 which then in natural English would be “I have a plan”. That’s how I see it.

3 Likes

I guess my take is as far as I understand に is a targeter for what comes before it. So it just means I…and then the rest of the sentence. For me that only looks like:
I tactics have.
or I have a plan

3 Likes

This use of に is fairly emphatic, as the speaker is purposely going out of their way to say that ‘in them’ there is a plan. When に is used this way, there is usually some reason for the emphasis. In this case, I’d say the emphasis is that the plan/strategy is a good one.

3 Likes

Can’t に mean In/At/To/For/On, depending on the context? I think in this case, it’s less implying the “In” as mentioned by others above, but rather “For” ?

What are your thoughts? Translation–> “There is a plan for me”.

2 Likes

I think 〇〇に作戦がある could be a plan/strategy “for” or “in” something in English, but 私に作戦がある as “I have a plan” is pretty common, so it’s probably that.

2 Likes