じゃなかった - Grammar Discussion

was not

Structure

• Noun or な-Adjective +
    • じゃなかったではなかった
    • じゃありませんでしたではありませんでした

View on Bunpro

When should じゃなかった be used and when should it just be なかった?

1 Like

Hey!
Sorry for the extremely slow answer :bowing_man:

なかった (with adequate conjugation) is used with adjectives, nouns and verbs.

じゃなかった is used after なadjectives and nouns.

くなかった is used with いadjectives

ない stem + なかった is used with verbs.

Examples:

• For verbs:
    V(る5) → 座 → 座ら なかった
    V(う) → 歌 → 歌わ なかった
    V(く) → 歩 → 歩か なかった
    V(す) → 話 → 話さ なかった
    V(つ) → 打 → 打た なかった
    V(ぬ) → 死 → 死な なかった
    V(ぶ) → 飛 → 飛ば なかった
    V(む) → 休 → 休ま なかった
    V(ぐ) → 泳 → 泳が なかった
    :warning:Irregular Verbs
    する→ しなかった
    くる →こなかった
  • For いadjectives:
    Adjective(い)- い +なかった
    かわいい → かわいくなかった
  • For なadjectives:
    なadjective + じゃなかった
    嫌いじゃなかった (嫌い is surprisingly なadjective!)
  • For noun:
    Noun + じゃなかった
    犬じゃなかった
1 Like

Is 暇 a noun or a na-adjective? I can only recall seeing it in constructions with +ある, so I thought the former, but in this example:

先週末、私は暇じゃなかった。

it’s taking the copula as if it were an adjective?

@ulurujamman Hey! 暇 is both a noun and a な-adjective depending on what you would like to express. It is similar to the English “I am free” and “I have free time.” You can say “I didn’t have free time.” or you could say “I wasn’t free.” Both がなかった and じゃなかった can work in this example, but the nuance changes slightly. Cheers!

2 Likes