う Verbs - Grammar Discussion

Godan verbs: end in a う sound

Structure

• ・飲みます
  • んだ・飲みました
  • まない・飲みません
  • まなかった・飲みませんでした

View on Bunpro

I can’t decipher what the structure means, can somebody explain which entries correspond to polite / casual forms etc.?

1 Like

Hey and welcome on community forums :grinning:
I hope the conjugation is more understandable this way:

Verb Ex. Non-past Short Ex. Non-Past Polite Ex. Past Short Ex. Past Polite
V(る5) ます った ました
V(う) ます った ました
V(く) ます いた ました
V(す) ます した ました
V(つ) ます った ました
V(ぬ) ます んだ ました
V(ぶ) ます んだ ました
V(む) ます んだ ました
V(ぐ) ます いだ ました
10 Likes

Yep, that cleared this up for me. Thanks!

1 Like

Just browsing the new pages and this one’s structure seemed confusing…

Since the casual and formal are now on separate tabs, it’s not obvious what’s going on in the casual tab. I’d suggest doing the opposite from the formal tab…
Casual
座ります→座る
Formal
座る→座ります

1 Like